15.11.2016

Autottomien arki helpottuu Helsingissä pysyvästi – kiertotalouspalvelut vakinaisiksi joukkorahoituksella

Kuva1 Kuva2 Aineettomat_lahjat_flyer/juliste

Helsingin Teurastamolla syksyllä onnistuneesti pilotoitu Kiertotalous-Liiteri aiotaan vakinaistaa joukkorahoituskampanjalla. Liiteri.net tarjoaa 24h-työvälineiden vuokrausta ja kaupunkilaisten arjen pyörittämistä helpottavia palveluita, joka poistaa tarpeen omistaa vain harvakseltaan tarvittavia tuotteita. Liiteri tukee ympäristöystävällisempää korjauskulttuuriin tukeutuvaa elämäntapaa ja helpottaa autotonta arkea. Kiertotalouden hengessä Liiteriin on voinut myös palauttaa käytöstä poistettuja, pieniä (max. 25 cm) sähkö-ja elektroniikkalaitteita, kuten rikki menneitä sähkötyövälineitä.

Liiterin joukkorahoittajan ei tarvitse ostaa satunnaisesti käytettäviä tavaroita

Syksyn aikana tuhannet ovat tutustuneet virtualisoituun rautakauppapalveluun. Palvelua käyttäneet ovat kiittäneet mahdollisuudesta voida vuokrata laitteita ja saada arkea helpottavia palveluita vaivattomasti itselle sopivaan aikaan. Itse tavaroiden ostamisen sijaan niiden käyttöajan ostaminen säästää kodin kalliita neliötä sekä tulee edullisemmaksi. Laitteet voi noutaa Liiteristä ympäri vuorokauden itselle sopivaan aikaan ja ne saa myös halutessaan kotiintuotuina ympäristöystävällisellä tavarakimppakyydillä.

– Toivottavasti palvelulle saadaan jatkoa ja valikoimaa entistä laajemmaksi. Muutin hiljattain ja olen vuokrannut Liiteristä rakenneilmaisimen, akkuporavasaran ja akkuporakoneen, jotta saan uuden kodin paikat kuntoon. Voisin pyytää joululahjaksi lisää vuokrausaikaa, koska tykkään sisustaa. Eri projekteihin tarvitsee erilaisia työkaluja, eikä pieneen sinkkutalouteen ole järkeä ostaa kaikkia työkaluja ja muita harvemmin tarvittavia kodin tarvikkeita, kun on tällainenkin palvelu tarjolla lähellä, kertoo helsinkiläinen Paula Harjula.

Helpompi arki mahdollistuu aineettomia joululahjoja hankkimalla

Liiterin palvelut saadaan vakinaistettua, kun joukkorahoituksen tavoite saadaan täyteen. Rahoitusvastikkeina ovat vuoden houkuttelevimmat aineettomat helpomman arjen joululahjat, joita voi ostaa sekä itselle että läheisille. Tarjolla on Koti kuntoon -paketti joulusiivoukseen sekä rajaton käyttöoikeus laitevuokraukseen puoleksi vuodeksi, pyörän vuosihuolto -lahja fillaristille sekä näppärä yhdistelmä suutari- ja vaatteidenkorjauspalveluita – samassa paketissa. Lue lisää ja osallistu Liiterin vakinaistamisen joukkorahoituksen: joukonvoima.fi/liiteri

– Olemme räätälöineet joululahjaideat yhdessä käyttäjien kanssa vastaamaan kaupunkilaisten tarpeita. Vanhemmilla on nyt mainio tilaisuus hankkia näitä vaikka lahjaksi Kalliossa ja lähialueilla asuville lapsilleen, ehdottaa palvelua vetävän CoReorient Oy:n toimitusjohtaja Harri Paloheimo.

Kiertotalous-Liiteri -konseptia tukevat myös kansainvälinen K-rauta -ketju sekä SER-kierrätys osallistumalla rahoitukseen samalla summalla kuin, mitä joukkorahoituksen minimitavoitteen täyttyessä tullaan keräämään. Jatkossa toiminta on laajenemassa myös Kampin kauppakeskuksessa sijaitsevan MetroSuutarit -liikkeen yhteyteen ja Otaniemen Liiteriä pilotoidaan metron käynnistyttyä.

Osallistu Liiterin vakinaistamisen joukkorahoitukseen: joukonvoima.fi/liiteri

Liiterin Facebook-sivu: facebook.com/liiteri.net
Liiteri Twitter: twitter.com/Liiterinet
Kiertotalous-Liiteriä voi seurata Facebookissa ja Twitterissä aihetunnisteella #liiteri

Harri Paloheimo, toimitusjohtaja, CoReorient Oy, 050 4836388, harri.paloheimo (at) coreorient.com
CoReorient Oy on ketterä yritys, joka rakentaa kestävää ja reilua yhteiskuntaa. Autamme niin kansalaisia kuin organisaatioitakin paremman suunnan löytämisessä.

Jukka Kajan, Joukon Voima, +358 50 4674740, jukka.kajan (@) joukonvoima.fi
Joukon Voima on kestävän kehityksen mahdollistaja. Tarjoamme markkinapaikan, jossa uusiutuvan energian tuotantoa ja kestävää kulutusta edistävät hankkeet löytävät halukkaat rahoittajat. Joukon Voimalla luomme ympäristöystävällisempää ja yhteisöllisempää tulevaisuutta, jossa päätämme yhdessä miten energiaa ja luonnonvaroja  tuotetaan ja kulutetaan.