Vapaa julkaistavaksi 17.9.2015

Kuluttajat mukana edullisissa kotiinkuljetuksissa

Verkkokauppa kasvoi Suomessa viime vuonna kahdeksan prosenttia, joka on puolet alan Euroopan kasvuvauhdista. Suomen kuljetustoiminnan markkina on jo lähes puolen miljardin euron suuruinen. Ruotsin ja Tanskan posteista syntynyt PostNord on tulossa Suomen markkinoille, joka haastaa suomalaiset toimijat.

Kuluttajien kiinnostus tavarakimppakyyteihin on herännyt

PostNordin mukaan kuluttajan tulee saada päättää, kuka paketin kuljettaa. Suomalainen  PiggyBaggy-tavarakimppakyytiä tuottava IT-Startup CoReorient on kuluttajatutkimuksella selvittänyt, että kuluttajat eivät halua vain perinteisille kuljetusratkaisuille perinteisiä haastajia. Jakamistalouden asuntovuokrauksen AirBnB ja henkilökuljetuksen Uberin tuleminen on saanut kuluttajat odottamaan edullisempien, mutta myös ympäristöystävällisten, jakamistalouden mahdollistamien kuljetusmuotojen tulemista.

Vantaan asuntomessujen yhteydessä tehdyssä kuluttajatutkimuksessa selvisi, että kuluttajien kiinnostus osallistua joukkoistamisen avulla toteutettuihin kotiinkuljetuspalveluihin on korkeaa jopa ruoan kotiinkuljetuksissa. Tavarakimppakyydissä yksityiset ihmiset kuljettavat toisilleen tavaroita työ- ja asiointimatkojensa ohessa pientä vaivanpalkkaa vastaan. Kuljettaminen ei ole päätoimista vaan se perustuu yksityisen autoliikenteen tehokkaampaan hyödyntämiseen, jolloin PiggyBaggy-palvelu ei ole uhka ammattikuljetusalalle.

Kustannustehokkaita kuljetusratkaisuja etsivät Amazon ja Uber ovat jo aloittaneet joukkoistetut tavarankuljetukset Yhdysvalloissa. PiggyBaggy erottautuu näistä kehittämällä palvelua aktiivisesti yhteisöjen ja viranomaisten kanssa. PiggyBaggyn mallissa pienemmällä liikennemäärällä saadaan suuremmat kuljetusmäärät yhteisöä hyödyttävällä tavalla. Perinteisiin kotiinkuljetuspalveluihin verrattuna tavarakimppakyydin lisähyöty on naapuriapukulttuuria elvyttävät sosiaalinen kanssakäyminen kuljetusten yhteydessä.

Joukkoistettu edullinen ja kotimainen kuljetusinnovaatio on jo saatavilla

Suomessa kehitetty yhteisöllinen PiggyBaggy-kuljetusvälitysjärjestelmä on integroitu Pohjoismaiden johtavan Delivery Management ohjelmistotoimittaja EDI-Softin valikoimaan. PiggyBaggyä on testattu onnistuneesti myös K-Citymarketin ruoanverkkokaupan kotiinkuljetuksissa tänä vuonna Lahdessa.

PiggyBaggy-palvelu voidaan helposti täydentää nykyisten verkkokaupan toimitusvaihtoehtojen rinnalle esimerkiksi EDI-Softin järjestelmän avulla ja mahdollistaa halvempi ja ympäristöystävällinen kuljetustapa asiakkaille. Tämä takaa kuluttajille aidon valinnan mahdollisuuden. Kansainvälisen kilpailun koventuessa kustannussäästöjä tuovat ja kuluttajia kiinnostavat uudet innovaatiot kannattaa ottaa käyttöön.

Kuluttajadata-infograafi

piggybaggy.com/yrityksesta
CoReorient/PiggyBaggyn markkinointipäällikkö Henni Ahvenlampi, +358 45 601 0390, henni.ahvenlampi ( at ) piggybaggy.com
EDI-Soft Finland Oy, Sales Account Manager Timo Heikkinen, +358 40 589 4400, timoh ( at ) edi-soft.fi