12.6.2015

PiggyBaggy valittu pohjoismaiden neuvoston luonto- ja ympäristöpalkinnon finalistiksi

PiggyBaggy -tavarakimppakyyti on 11 pohjoismaita edustavan finalistin joukossa kilpailemassa arvostetusta Pohjoismaiden neuvoston luonto- ja ympäristöpalkinnosta ja noin 47 000 euron palkintosummasta.

– On hienoa saada tunnustusta viime vuosien mittaan tekemästämme työstä. Käynnistäisimme myös mielellämme yhteistyön samoja tavoitteita jakavien muiden finalistien kuten kirkon ja tanskalaisen kimppakyytipalvelun kanssa edistääksemme vielä paremmin sekä ympäristön että tavallisen ihmisen asiaa, ehdottaa PiggyBaggyä kehittävän Coreorient Oy:n toimitusjohtaja Harri Paloheimo.

Pohjoismaisen luonto- ja ympäristöpalkinnon saajan valitsee pohjoismaiden neuvoston palkintolautakunta pohjoismaiden kansalaisilta tulleiden ehdotusten perusteella. Vuoden 2015 palkinnonsaajaksi kansalaiset nimesivät tänä vuonna yhteensä 41 ehdokasta sekä Tanskasta, Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Islannista, Grönlannista ja Färsaarilta. Palkinto voidaan myöntään ehdokkaiden joukosta pohjoismaiselle yritykselle, organisaatiolle tai yksityishenkilölle, joka on toiminut esikuvana kehittämällä tuotteen tai keksinnön tai antamalla muulla tavoin luovan panoksen, joka on vaikuttanut Pohjoismaiden tuleviin kasvihuonekaasujen päästövähennyksiin.

Pohjoismaiden neuvoston luonto- ja ympäristöpalkinnon voittaja julkistetaan 21. kerran tällä kertaa palkintoseremoniassa Reykjavikissa 27. lokakuuta 2015.

PiggyBaggy on joukkoistamisella toimiva yhteisöllinen tavarankuljetuspalvelu, jossa ihmiset kuljettavat toisilleen tavaroita arkisten matkojensa ohessa. Näin säästyy rahaa, aikaa ja ympäristön resursseja. PiggyBaggyä kehittää suomalainen IT cleanweb startup CoReorient Oy, joka kehittääm myös muita joukkoistettuja palveluita. Sen lisäksi yritys kehittää yhteiskunnasta kestävämpää ja tehokkaampaa auttamalla niin kansalaisia, julkista sektoria kuin muita yrityksiäkin parantamaan toimintatapojaan. Nimi “Coreorient” muodostuukin englannin kielen sanoista co-re-orient, mikä tarkoittaa yhdessä tehtävää asennemuutosta.

Vuoden 2015 pohjoismaiden neuvoston luonto- ja ympäristöpalkinnon finalistit:

Tanska

GoMore
on palvelu, joka toimittaa ratkaisuja yhteiskäyttö- ja kimppa-autoiluun. Siten GoMore on auttaa vähentämään kielteisiä ympäristövaikutuksia, hiilidioksidipäästöjä ja autoilua sekä saattaa ihmisiä yhteen.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko
on tehnyt aktiivista ympäristötyötä vuodesta 2001 lähtien. Työn tärkeänä välineenä on kirkon ympäristödiplomi, joka kannustaa seurakuntia edistämään kestävää kehitystä. Lisäksi kirkko on luonut uuden pääsiäisperinteen: ekopaaston.

PiggyBaggy
on yhteisöllinen tavarankuljetuspalvelu, eli tavarakimppakyytipalvelu, jossa ihmiset kuljettavat toisilleen tavaroita arkisten matkojensa ohessa. Se säästää aikaa, rahaa ja ympäristöä.

Färsaaret

Sähköyhtiö SEV
on Färsaarten suurin energiantoimittaja. Yhdistämällä tuuli- ja vesivoimaa SEV varmistaa sen, että 35 % Färsaarten energiasta on uusiutuvaa. Viime vuosina SEV on ottanut harppauksia vihreässä energiantuotannossa, ja sen tavoitteena on toimittaa yksinomaan uusiutuvaa tuuli- ja vesivoimaa vuoteen 2030 mennessä.

Islanti

Carbon Recycling International
on pieni islantilaisyritys, joka on erikoistunut vähentämään liikennepolttoaineiden hiilidioksidipäästöjä. Yhtiön tekniikka pystyy poistamaan hiilidioksidipäästöt jopa 100-prosenttisesti ja mullistamaan siten saastuttavan liikennesektorin.

Orkuveita Reykjavikur
toimittaa sähkön ja veden noin 67 %:lle islantilaisista hyödyntämällä geotermistä energiaa. Geoterminen energia on pääsyy siihen, että Islannin energiankulutus perustuu 85-prosenttisesti uusiutuvaan energiaan. Parhaillaan yritys kehittää hiilidioksidin varastointia peruskallioon päästöjen vähentämiseksi ja ympäristön säästämiseksi.

Norja

Norgesgruppen A/S
on 38 000 työntekijällään Norjan suurimpia yrityksiä ja päivittäistavarakaupan markkinajohtaja. Norgesgruppen on hyväksynyt kunnianhimoisen ilmasto- ja ympäristöstrategian, jolla se pyrkii kohti kestävää tulevaisuutta. Tavoitteista voidaan mainita biopolttoaineisiin siirtyminen kuljetuksissa sekä uusiutuviin energianlähteisiin perustuva energiaomavaraisuus.

Ruotsi

Kahvipaahtimo Löfbergs
on pannut täytäntöön laajan kestävän kehityksen strategian, joka kattaa koko tuotantoketjun pavusta pannuun. Tätä varten yhtiö on luonut kokonaisvaltaisen järjestelmän, jolla taataan sosiaalinen ja ekologinen kestävyys sekä vähennetään kahvintuotannon ilmastovaikutuksia.

City Bikes
edistää jakamistaloutta lainaamalla pyöriä maksutta. Idea löi itsensä läpi 1990-luvulla, ja palvelusta on tullut pysyvä Tukholman, Göteborgin ja Kööpenhaminan kaltaisissa suurkaupungeissa. Uusimman sukupolven pyörien lainaus onnistuu jopa älypuhelimella.

Uppsala klimatprotokoll
on yrityksistä, yhdistyksistä ja julkisista toimijoista koostuva verkosto, joka kannustaa kehittämään liiketoimintaa ilmastolähtöisesti. Verkosto panostaa tiedonvälitykseen ja auttaa siten Uppsalan kuntaa saavuttamaan pitkän aikavälin ilmasto- ja energiatavoitteet.

Ahvenanmaa

Sixten Sjöblom
saa ehdokkuuden biodieselin valmistukseen liittyvästä työstä. Kun biodieselin tuotannossa hyödynnetään paikallisen tuotannon sivutuotteita, maatalousmaata ei tarvitse käyttää energiakasvien viljelyyn. Biodiesel käytetään Ahvenanmaan joukkoliikenteessä, mikä vähentää fossiilisten polttoaineiden tuontitarvetta.

Pohjoismaiden neuvosto: Thomas Fraser
Puhelin +47 23 31 35 91/+47 40 45 54 50, thomas.fraser(at)stortinget.no tai Johannes Magnus
Sähköposti joma(at)norden.org
CoReorient/PiggyBaggyn markkinointipäällikkö Henni Ahvenlampi, 045 601 0390, henni.ahvenlampi(at)piggybaggy.com