29.1.2015

Tavarakimppakyydit: uberoitumista vai vilpitöntä talkooapua?

Internetin työkalut ja ihmisten kohonnut osaamistaso mahdollistavat uudenlaiset tavat ratkaista arjen ongelmia. Joukkoistamalla voidaan ratkaista esim. liikkuminen, majoittuminen ja nyt myös kuljetusten järjestäminen taloudellisemmin ja ympäristöystävällisemmin. Parhaimmillaan jakamistalouden palvelut mahdollistavat vajaakäytössä olevan resurssin järkevämmän hyödyntämisen kestävästi yhteisöä hyödyttävällä tavalla.

Suomalainen IT-startup CoReorient Oy on kehittänyt PiggyBaggy -tavarakimppakyytipalvelun, joka mahdollistaa arjen kuljetustarpeiden hoitamisen yhteisöllisesti niin, että tavaroiden kuljetuksista saatu hyvä mieli ja toisaalta niistä aiheutuvat kustannukset voidaan jakaa.

PiggyBaggy -palvelussa kuljetuksia ei hoideta päätoimisesti, vaan kimppakyytiperiaatteella, joka vertautuu perinteiseen naapuriapuun ja talkootoimintaan. Paketteja voi kuljettaa kaikenlaisilla kulkuneuvoilla ja kuljettajat ottavat tavaroita kyytiin matkoille, jotka he ajavat joka tapauksessa.

Kuka tahansa voi tilata kuljetuksen PiggyBaggy -palvelussa ja joku toinen kuljettaa tavaran matkansa varrella sovitusta paikasta toiseen. Tilaaja määrittelee ja maksaa kuljettajalle esim. muutaman euron korvauksen vaivasta. Palveluun rekisteröidytään omalla nimellä ja kukin kuljetus on vakuutettu 100 euroon asti.

Suomessa kaksi kolmasosaa ostos- ja asiointimatkoista tehdään henkilöautolla. Kun kimppakyytikuljetuksen tilaaja voi jättää automatkan väliin, bensaa ja päästöjä säästyy tuon edestakaisen ajomatkan kulutuksen verran.

CoReorient Oy kehittää PiggyBaggyä ja muita ympäristöystävällisiä kuljetusmenetelmiä tiiviissä yhteistyössä julkisen ja yksityisen sektorin ja kansalaisyhteiskunnan toimijoiden kanssa. Maailmalla poikkeuksellinen, kaikkia hyödyttävään yhteistyöhön perustuva toimintamalli on vakuuttanut myös Euroopan tasolla.

“Toivomme avointa keskustelua digitalisoitumisen tarjoamista mahdollisuuksista kehittää kestävämpiä ja kustannustehokaampia ratkaisuja myös tavaroiden kuljetukseen Suomessa. Meillä jo todistettua näyttöä kuljetusten kustannussäästöistä mm. Jyväskylän kaupunginkirjastolle.” sanoo CoReorientin toimitusjohtaja Harri Paloheimo.

CoReorient Oy tekee myös parhaillaan laajaa esiselvitystä, joka tukee viranomaisia näiden tarkistaessa suhtautumistaan joukkoistettuihin kuljetuksiin.

PiggyBaggy palvelussa on 3.2. saakka meneillään valtakunnallinen tekstiilien kierrätykseen kannustava kampanja yhteistyössä UFF:n, Fidan ja Remake EkoDesignin kanssa. Lue lisää: goo.gl/wL10Ns

Lisätietoa:
www.piggybaggy.com

Kuljetusalan yhteistyöehdotukset ja esiselvitystyöhön liittyvät kysymykset:
Harri Paloheimo, CoReorient Oy / PiggyBaggy-palvelu, toimitusjohtaja, 050 4836388, harri.paloheimo (at) piggybaggy.com

Tekstiilien kierrätykseen liittyvä kampanja ja viestintäyhteistyö:
Henni Ahvenlampi, CoReoerient Oy / PiggyBaggy-palvelu, Head of Marketing, 045 601 0390, henni.ahvenlampi (at) piggybaggy.com